A night of fear

En natt på hotell kan være veldig avslappende og deilig, men det kan også være veldig utfordrende, stressende og skummelt!

Jeg la meg tidlig i går kveld, klar for en god natts søvn etter reisingen og jet-lagen som nå sitter og dulter meg i skulderen så fort klokken blir 16. Jeg blir så trøtt og sliten av sånne lange reiser! Baah..

Jeg sovnet i det jeg la hodet på puta. Alarmen var stilt til klokken 08:00 og gleden var stor over å kunne få godt over ni timer med søvn.

Jeg bråvåkner og får en vondt klump i magen over lyden jeg hører. Det er en høy uling inne på rommet, som en alarm, og den stopper ikke! Kroppen min stivner til og jeg vet ikke hva jeg skal foreta meg, eller hva jeg skal si.

Skal jeg nå hive på meg jakka og løpe ut døra?

Hvorfor uler alarmen?

Er det farlig å gå ut?

Er det farlig å bli her?

Og hva med tingene mine? 

 

Tenk om det brenner! Hva gjør man om det brenner? Vel, man går stille og rolig ut i gangen, ikke ta med deg noe. La alt av klær og verdisaker ligge igjen. Så følger du de grønne EXIT-skiltene og går ned trappen med bedegalige skritt og subber beina i bakken på vei ut nødutgangen.

Det er hvertfall det vi ble lært opp til på skolen.

Men jeg kan love deg at om det faktisk brenner – jeg kommer til å løpe! Fortere enn jeg noen sinne har gjort! Og jeg kommer til å ha kofferten min på slep. Slengende etter meg ned alle trappetrinnene!

Det kommer en stemme på høyttaleranlegget som informerer om at de skal finne ut om det er en fare på hotellet. Enten brenner det, det er en person med våpen og vi er midt oppi en terrorhandling, ellers er det noen som har røyka på do. Det er ikke noe i mellom her!

Men hva går man for i en slik situasjon?

Jeg vil ikke gå ut om det er person med pistol eller kniv der ute. Men jeg vil jo ikke bli her inne om det faktisk brenner!

Vi går ut i gangen med prøvende skritt. Et sterkt, blinkende lys setter meg ut av spill igjen. Jeg fryser til og klarer ikke bevege meg!

Når alarmen blir utløst, begynner lysene høyt opp på veggen å blinke. Jeg trakk pusten og forsøkte å roe ned pulsen min.

Ingen røyk.. det er et godt tegn.. ikke sant? Da brenner det ikke her oppe… ikke sant?

Vi traver bort til trappa og begynner å snuble ned trinnene. Jeg vil ikke dø! Ikke her! Ikke nå!

Vi kommer oss ut nødutgangen og hører mannen på speakeren igjen. “Attention, attention. We have responded to the alarm and the cause has been addressed. No further action is required.”

Så.. thats it? Vi er trygge? Vi kan gå opp til rommene våre igjen?

Vi kommer inn på hotellrommet. Klokken viser 23:35. Jeg har bare sovet i halvannen time! Hvordan skjedde dette? Skal jeg legge meg til å sove igjen? Hva om alarmen går av igjen? Hvordan skal jeg klare å sovne rett etter dette?

Jeg legger meg i senga og prøver å slappe av. Håper så inderlig sterkt at alarmen ikke skal gå av på nytt. Det var en så grusom lyd. Etter en stund klarer jeg endelig å slappe av.

Deilig. Trygg og god i sengen igjen. Det skal bli godt å sove helt til klokk.. enda en tanke slår meg. De sa aldri hva som var årsaken. Hva om det faktisk er en person som går rundt på hotellet?! Jeg vil ikke dø!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg